Stand Up Paddle jóga Tihanyban

Stand Up Paddle jóga Tihanyban

Török Eszter jógaoktató megosztotta velünk ismereteit, tapasztalatait a jógázásról általában és a stand up paddle jógáról. Eszter rendszeresen tart SUP jóga órákat nálunk Tihanyban a SUP Centerben. Órarend: Hétfő 17.00 óra; keddtől csütörtökig reggel 9.00 és délután 17.00 óra. 20150621_131645   20150706_173547 Az alábbiakban Eszter gondolatait osztjuk meg veletek. Divatossá vált a Balatonon, gyönyörű környezetben, az állva evezős deszkán végzett jógagyakorlás. Egész egyszerűen a táj szépségétől, látványától, és a vízen való lágy ringatózástól ellazult állapotba kerülünk. Véleményem szerint, akik eddig elkezdték a SUP jógát, nem azért tették, mert nem szerettek volna kilógni ebből a „divatos” táborból, hanem azért, mert egyszerűen érezték, hogy valami fantasztikus élménytől esnek el, ha kihagyják. Bátran ajánlom kezdőknek is, akik még a szárazföldön sem kezdték el a jógát, mert a deszkán először fekvő- és ülőpozícióban végezhető gyakorlatokkal kezdjük, amelyekben passzívan időzünk. Ilyenkor még nem kell annyira figyelni az egyensúlyozásra, hanem egyszerűen csak élvezni a természetet, a táj szépségét, a deszkán való lágyan ringatózás élményét, a saját testünket, valamint azt, hogy ezzel az élvezetes programmal milyen sokat tettünk testi-lelki egészségünk érdekében. Mindenkit arra bíztatnék, hogy szerezzen magának kellemes élményeket a nyáron, a deszkán jógázva, a Balcsi tetején, a szelíden ringató hullámokon, a bársonyosan meleg napsütésben, lágy szellő cirógatása közben. 20150706_173625 A „hétköznapi” jógáról röviden a „hétköznapi” embernek… A jóga 99% gyakorlat, és 1% elmélet Pattabhi Jois, az ashtanga jóga mestere szerint. Véleményem szerint sem kell túlságosan belemélyedni a jógafilozófiába ahhoz, hogy elkezdhessünk jógázni. Egyszerűen kezdjünk bele a gyakorlásba, a többi meg majd jön magától. Először persze nem árt egy szakképzett oktató segítségét és iránymutatását igénybe venni, hogy helyesen, sőt egészen pontosan, tudatosan, saját határainkat érzékelve hajtsuk végre a gyakorlatokat, hogy valóban a jóga áldásos hatásait élvezhessük, és ne szerezzünk be tapasztalatlanságból, figyelmetlenségből, erőltetésből eredő sérüléseket. Fontos, hogy semmit ne erőltessünk, csak érzékeljünk. Nem attól fontos a siker, hogy mennyire látványos. A jógában, ahogy az élet minden más területén is, nagyon fontos a türelem. Légy türelmes! Ne foglalkozz azzal, hogy hogyan nézel ki jógázás közben, bármilyen furának is érzel kezdetben egy-egy testhelyzetet. (Egy jógaóra nem egy előadás, nem cirkuszi mutatvány, nem a közönségnek dolgozol, hanem saját magadnak). Olyan ruhát viselj, ami kényelmes, nem korlátoz a mozgásban, nem feszélyez, és nem vonja el a figyelmedet. Fogadd el a határaidat, és saját magadat! Próbáld kerülni a minősítést. Érezd, és fogadd el a SAJÁT határaidat! (A melletted jógázó határai egészen máshol lehetnek. Azok az ő határai, nem a tieid.) Csak érzékelj, és tudatosíts, és fogadj el! Ez az elfogadás segít, hogy kényelmet, és nyugalmat találj még a kényelmetlen jógapozíciókban is. Aztán majd észrevétlenül, apránként ezt a felfogást viszed tovább az életed egyéb területeire is. Helyezkedj el kényelmesen a kényelmetlenségben! Aztán a következő fontos dolog az, hogy a kissé kényelmetlen helyzetekben se tartsd vissza a levegőt. Ha ezt teszed, akkor feszültség keletkezik a testedben és az idegrendszeredben egyaránt, és ennek épp az ellenkezője a cél. Lélegezz nyugodtan, hosszan, és mélyen, mindvégig az orrodon keresztül. Érezd a kilégzéskor oldódó feszültséget! Először csak a testedben keletkezett feszültség oldódását próbáld meg észrevenni, tudatosítani, hol érzel enyhe fájdalmat, feszülést, ellenállást, amelyek fokozatosan, szelíden oldódnak, ahogy egy ideig ebben a pózban időzöl. Aztán majd egyszer csak érzékelni fogod az idegrendszeri, érzelmi, lelki hatásokat is. Az emberi test egésze a mozgás és az érzelmek köré épül. A test pontos tükre mentális és érzelmi állapotainknak. Az érzelmeink befolyásolják a testtartásunkat és fordítva. Minden tapasztalás keresztülmegy a testen. (Kellemetlen élmény hatására a váll összegörnyed, a mellkas beesik, a légzés visszafojtottá válik… vállainkra vesszük a világ a súlyát… hátunkban raktározódnak félelmeink, gátlásaink…). Egy új testtartás felvétele egy új pszichológiai állapotot eredményezhet. Egy egyszerű gyakorlat: Emeld ki, tárd ki a mellkasodat, húzd ki magad, lélegezz mélyeket! Milyen érzések ébrednek benned? Milyen emlékeket hoz fel? Testtartásunkért elsősorban hátunk és gerincünk a felelős, amelynek egészsége érdekében is sokat tesz a jóga, szinte egyetlen testhelyzetben sem feledkezik meg róla. Egy egészséges és rugalmas gerinc egészséges és „rugalmas” lelket eredményez. A merev gerinc gátolja az agyból a testbe, és onnan vissza az agyba küldött idegi impulzusok áramlását. A különböző jógapozíciók tehát, amellett, hogy erősítik és rugalmassá teszik izmainkat, ízületeinket, belső szerveink egészséges működéséhez is hozzájárulnak, valamint meghatározott érzelmi minőségeket hoznak magukkal. Ahogyan izmaink egyre rugalmasabbá válnak, ahogyan egyre nagyobb tér keletkezik ízületeinkben, úgy kerülnek lassan felszínre és oldódnak régóta bennünk rekedt érzelmi sérülések, gátak, blokkok, és tudatunk is szelíden követi ezt a pozitív változást. Ilyen gyönyörű összefüggéseket fedezhetünk fel a jógában, saját testünkben, lelkünkben, tudatunkban, életünkben. Ki nem szeretne ezek után jógázni? J