You are currently viewing SUP-os helyek a világban – 1. rész: Fokváros

SUP-os helyek a világban – 1. rész: Fokváros

Evezhetünk az Atlanti-óceánon, vagy az Indiai-óceánon, gyönyörű türkiz lagúnában, kisebb-nagyobb tavakon, mesterséges csatornákon; síkvízen, vagy a hullámok hátán – és tehetjük  mindezt egy helyen, Fokvárosban és környékén. down wind dash start A stand up paddle sport nagyon gyorsan eljutott szülőhazájából, Amerikából, Dél-Afrikába is, hiszen a vízi sportoknak itt mindig nagy keletje volt. A dél-afrikaiak mára számos kiváló atlétával büszkélkedhetnek ebben a sportágban. A stand up paddle meglehetősen rövid idő alatt igazi tömegsporttá nőtte ki magát, kortól nemtől függetlenül nagyon kedvelt szabadidőtöltéssé vált a helyiek között. A stand up paddle-lel mi is Fokvárosban ismerkedtünk meg. Eleinte furcsálltuk a vízen állva haladó szörfösök látványát, de idegenkedésünk csak addig tartott, míg egy nap a védett Big Bay öbölben rá nem álltunk egy deszkára és el nem kaptuk az első kisebb hullámot. Innentől kezdve megfertőződtünk, újabb és újabb élményeket és helyeket kerestünk az evezéshez. Muizenberg Beach A kedvenc strandunk a SUP szörfözéshez Muizenberg beach, ami az Indiai-óceán partján található. Innen a Tábla-hegy nyúlványát jó időben egész a Jóreménység-fokig láthatjuk. Nemcsak gyönyörű, ez a legideálisabb hely a hullámlovagláshoz, itt törnek legszebben a hullámok. Épp ezért kiváló kezdő szörfösök számára is. A víz itt jóval melegebb, mint az Atlanti-óceán, olykor neoprén ruha sem szükséges. Kevés strandok egyike ez, ahol cápa riadót működtetnek, a Nagy Fehér ugyanis nem ritkán errefelé is megmutatja magát. Cápa őrök (Shark Spotters) figyelik a vizet a hegyről, a cápák árnyéka ugyanis elég jól felismerhető szabad szemmel is. Riadó esetén megszólalnak a szirénák és felhúzzák a veszélyt jelentő zászlókat a parton. shark spotters muizenberg Baleset szerencsére nagyon ritkán történik, de veszélyes szituációk olykor adódnak, aminek egyszer mi is a részesei voltunk. Történt ugyanis, hogy egy nagy példányt előbb véltünk felfedezni a közvetlen közelünkben, mint hogy a szirénákat bekapcsolták volna. A sokkhatástól eltekintve hajunk szála sem görbült, többed magunkkal szerencsésen kijutottunk a partra. Fokváros Atlanti-óceáni részén védett helynek számít Small Bay és Big Bay, ahol kezdő szörfösök is bátran vízre szállhatnak. Megfelelő körülmények között evezhetünk, illetve hullámlovagolhatunk pár kilométert észak felé haladva, Melkbosban is. Mindkét helyen találkoztunk már delfinekkel, sőt bálnákkal is. Fókák pedig kimondottan gyakran veszik fel velünk a versenyt. Big Bay Dél felé haladva Blouberg, Sunset, Seepoint és kissé távolabb Strand számít népszerű supos helyeknek. A Table-Bay öbölben nagy hagyománya van a szeles hónapokban a hátszeles versenyeknek (downwind race). A dél-keleti szélben űzik ezt a sportot, ilyenkor hátulról tol a szél és hullám, amit meg kell közben lovagolni nem éppen a hullámra tervezett, hanem verseny/race deszkákon, (vagy kimondottan erre a célra tervezett downwind race boardon) némileg más jellegű technikával, mint a sima hullámlovaglás során. A rajt a Milnerton világítótornyánál van, a cél az 5 km-re fekvő Big Bayben, a mezőny a parttól körülbelül 10 km-re halad. Egy kicsit fura érzés olyan távol evezni a parttól tomboló szélben, de felejthetetlen élmény! down wind sup Fokvárostól északra, egy jó óra autóútra, a Westcoast National Parkban található Churchheaven, illetve a hangulatos halászfalu, Langebaan lagúnája, ahol nagy túrákat tehetünk a kellemesen meleg és türkíz színű vízen. Ha édesvízre vágyunk, akkor a Table View negyedben található Milnerton Aquatic Clubot ajánlom, ahol természetvédelmi övezetben a Rietvlei nevű tavon supozhatunk, háttérben az impozáns Tábla-heggyel. Láthatunk pelikánokat, flamingókat és egyéb védett madarakat is. Ugyanígy a Muizenberg felé található Zeekoevlei és Zandvlei tavaknál is. Riet Vlei A Waterfront kikötő és turista negyedben található egy csatorna, ahol luxus szállodák és yachtok között egy mesterséges szigetet megkerülve evezhetünk. Minden héten rendeznek itt SUP versenyt és találkozót, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ehhez hasonlóan a Century City negyedben is található egy mesterséges csatorna (Intaka Island), amely részben egy természetvédelmi területet érint és versenyeknek, stand up paddle és egyéb vízi rendezvényeknek ad otthont. V & A Water Front Intaka Island Stand up paddle felszerelés szinte bárhol bérelhető, a felsorolt helyek környékén mindenhol van kölcsönző, üzlet erre a célra, szinte minden lehetséges márka képviselteti magát.