You are currently viewing SUP-os helyek a világban – 6. rész Garden Route, Dél-Afrika
A Bietouriver (Plettenbergbay, Dél-Afrika) látképe.

SUP-os helyek a világban – 6. rész Garden Route, Dél-Afrika

Dél-Afrika SUP kirándulás

SUP túra a dél-afrikai Keurboom és Groot folyótorkolatnál, valamint Cape St. Francis csatornájában. Állva evezés élménybeszámoló a Garden Route-ról.

Plettenberg Bay-ben jártunk, Fokvárostól mintegy 600 km-re keleti irányban. A helyet a dél-afrikaiak egyszerűen „Plett”-nek becézik, a híres Garden Route (Fokváros és Port Elizabeth közötti partszakasz, amely különösen kedvelt a turisták számára) egyik állomása.

A Keurboom folyó partján szálltunk meg, barátaink nyaralójában, nem messze a torkolattól. Attól függően merre indultunk el, a folyó és a táj két teljesen különböző arcát mutatta.

1. Dél-Afrika SUP túra (Keurboom lagúna)

Az első supos túrát a torkolat irányába tettük. Reggel nyolckor már deszkán álltunk, de nem igazán  a hőség, sokkal inkább az apályt követően emelkedő vízszint miatt:  úgy kalkuláltunk, hogy a dagállyal egyszerűbb lesz visszafelé evezni. Az (eleinte) alacsony vízszint miatt vízre szálláskor nehézségekbe ütköztünk, mert a szkegünk leért: az utazásra Red Paddle Co. 12’6 és 14’0 deszkákat hoztunk (ezeknek behelyezhető  szkegje van).  Deszkáról leszállni nem volt értelme, a talaj itt nagyon iszapos, mocsaras. A problémát úgy oldottuk meg, hogy a kezdeti nagyon alacsony vízállású résznél térdelve eveztünk, amennyire lehetett a deszka orrához kúszva, így hátul a deszka fara kiemelkedett a vízből a szkeggel együtt. A lagúnában homokpadokat kerülgetve úgy egy óra evezéssel  jutottunk el a torkolathoz.

Nem hiába áll természetvédelem alatt a  terület, a madárvilág rendkívül gazdag, a vízben pedig korallokat és pici rájákat (sasrája) is láttunk. A környék nagyon nyugodt, pár víkendházon, horgászon és kajakoson kívül nem találkoztunk senkivel. A folyó és óceán találkozása, a tenger morajlása, a kormorán sereg,  a háttérben a hegyek, nagyon különleges hangulatot, élményt nyújtottak.
Oda-vissza összesen 10 km-t eveztünk.

(Nem sokkal a kirándulásunk után hallottunk itt a torkolatnál egy cápatámadásról, az áldozat, aki végülis túlélte, egy tengeri kajakos volt).

1. SUP túra (Keurboom folyó)

A következő túrán a Keurboom folyón a folyásiránnyal szembe indultunk.
Úgy döntöttünk, hogy nem a szállásunknál szállunk vízre, hanem a folyónak inkább azt a részét fedezzük fel, ami a hegyek között kanyarog. Hosszas keresgélés, utánajárás után sikerült végül olyan helyet találnunk, ahol az autót hátrahagyva kényelmesen vízre tudtunk szállni. Ehhez a Forever Plettenberg kempingjébe kellett napi belépőt váltanunk. Az árát (kb. 1.500.- Ft kettőnknek) mindenképpen megérte, az autót biztonságban tudtuk, közvetlen a parton parkolhattunk, így könnyen indultunk, ezen kívül a mosdó és úszómedence, meg még ki tudja mik, is használhatók.

A folyó ezen szakasza teljesen másként fest, a lagúna feelinget magunk mögött hagytuk, erdővel borított hegyek között eveztünk nagyjából négy kilométert, míg a folyó el nem keskenyedett és egy mini zúgóhoz nem érkeztünk. Az ismeretlen felfedezése azonban továbbhajtott minket, így – ugyan nagyon csúszósak voltak a kövek és cipőnk se volt – valahogy mégis sikerült a deszkákat a mélyebb szakaszba átmenteni. Innen azonban már csak pár száz méteren volt SUP-pal evezhető szakasz.
Visszafelé a szkegeket kiszereltük a deszkákból és akárcsak a vadvizi túrások átcsorogtunk a „kritikus” ponton.

A visszaút elég emlékezetes maradt. Most nem voltunk olyan felkészültek az árapállyal kapcsolatban, mint a lagúnás kiránduláskor, továbbá nem gondoltuk, hogy a folyó magasabb szakaszán  is ennyire érződnek az áramlások. Ráadásként a meglehetősen erős szembeszél sem könnyített az evezésen. Végülis legyőztük az elemeket, minden esetre okultunk is a tapasztalatokból.
Oda-vissza összesen 12 km-t eveztünk.
Tipp: Ami még nagyon fontos egy ilyen folyami túrán, illetve egy szelesebb napon, hogy mindig használjunk leash kötelet, hiszen ha vízbe esünk, a deszkát nagyon könnyű elhagyni!

1. SUP túra (Groot River)

A Keurboom folyótól 30 km-t a Garden Route-on tovább haladva, majd a  Nature’s Valley táblánál lekanyarodva egy csodaszép lagúnához érkeztünk. A Groot folyó torkolata található itt. A lagúnából gyönyörű a látvány a környező hegyekre. A folyó főágának sajnos csak egy kis szakaszát tudtuk bejárni, egy ágát természetvédelmi okokra hivatkozva lezártak, a főág pedig hamar elkeskenyedett. Kisebb mellékágakkal próbálkoztunk, de a sekély víz és köves aljzat miatt nem jutottunk túl messzire.
Összesen 4 km-t eveztünk.

1. SUP túra (Cape St. Francis)

Cape St. Francisbe, ami a Keleti-Fokföld tartományhoz tartozik, a  szállásunktól nagyjából egy óra negyvenöt percig tartott az út. A falu kedvelt és híres szörfös hely, ennél talán csak Jeffreys Bay híresebb, ami innen még úgy félórás autóútra fekszik.
Viszont ide sem SUP-szörfözni érkeztünk az Indiai-óceán hullámaiba (talán egy másik alkalommal kipróbáljuk azt is), hanem a Kromme folyóra készültünk evezni. Sajnos a szél most is brutál erős volt (legalább 25 csomó), Így ez a tervünk nem volt kivitelezhető, de a folyótorkolatnál lévő öbölben, az ott kialakított mesterséges csatorna védett takarásában  – ahogyan azt Velencében is tettük  – stand up paddle-ön könnyűszerrel ellavíroztunk St. Francis Bay hangulatos „labirintusában”.

st.francis bay

Rövid keresgélés után rábukkantunk a Quaysyde Barbeque Restaurantra, ahol nemcsak a reggelizni, hanem parkolni és vízre szállni is tudtunk.
A csatornában a nyaralóházak javarészét  2012-ben egy tűzvész után építették újjá. A kép mára egyöntetűen mediterrános: a házak mindegyikét fehérre meszelték, legtöbbjük nádtetős. Szinte mindegyik villához tartozik egy kis stég, ahová motorcsónakot, vagy kajakot, SUP-ot lehet kikötni, illetve vízre tenni.

Mindezek után újabb klassz Dél-Afrika SUP állva evezős élményekkel gazdagodva térhetünk vissza a SUP Centerbe.

A másik dél-afrikai (Fokváros) SUP-os blogbejegyzésünket már olvastad?

This Post Has One Comment

1. KIA

Nagyon szep helyeken jartok! Valamint, kellemes olvasni a szepen es jol megirott kommentarokat. Klassz oldal!